There was an error in this gadget

Monday, August 15, 2011

LONG TAIM NO SI....LAMO TAK JONGOK!!!!

ASSALAMUALAIKUM..........eheheheh lamo boto den tak bukak blog ni...dah lamo tak update resepi2 baru hahahahha.......bz la kato an......mcm2 dugaan yg monimpo....biaso laa hidup kalo takdo masaelah ni bukan kehidupan namo eh tu....skrg ni dah bulan poso...apo layi dah kompom2 byk juadah buek buko poso dan untuk musim ghayo nanti.....takpo laa kang kok den tak bz nanti den update laa resepi2 baghu yo...sobaaa laaaaa!!!!!!!!!....ai will kam bek...hahahaha!!!

Saturday, January 29, 2011

Cucur Daging Cincang

As salam pado sumo kengkawan, maap la den lamo bona menyopi sobab kojo den terlalu sibuk kek dapo....adat la tu masing-masing punyo kerjayo, yo tak?...den sebona eh banyak resepi layi yang den nak kongsi an...tapi maso tu yang monghizin kan....hehehe...moh kito torai resepi ni buek cuci gigi ekau yo, spesel buek sumo waghih den hahahahah...

Bahan-bahan:

- tepung gandum     ikut suke bapo yang ekau nak tabo
- butter                    suku buku jo jgn lobih2
- daging cincang     yang dah siap digoreng (pakai ramlee burger pun bleh)
- lada hitam            secukupnya
- garam                  buek peraso
- daun bawang       dicincang
- bawang               dicincang
- air                       sikit yo jgn la lotak byk2

Cara-caranya:

- Adunkan sumo bahan-bahan kemudian goreng sampai kekoningan...lopeh tu sonta la, sosuai buek monjamu baka mak mertuo...hehehe...

* kalau takdo butter, ekau buleh gantikan dongan majerin, tujuan eh nak kasi lombut kan yo...

Sunday, December 19, 2010

Gulai Asam Rabuh

Lauk ni sesuai bona untuk anak-anak yang baghu blaja makan nasik, mano la tau budak eh tu selamo ni asik makan masakan omputih...hehehe...kepado ibu yang dalam pantang tu elok bona la makan lauk ni dongan bubur paneh...sodap woi!

Bahan-bahannya:

- 500 g ikan sela kuning atau ikan tenggiri
- 2 cawan air
- 1 biji bawang besar dibelah empat
-1/2 helai daun kunyit
- 4 biji cili hijau
- 2 keping asam gelugur (asam keping)
- 1 biji tomato

Bahan untuk dikisar:

- 4 biji bawang kecil
- 2 biji bawang putih
- 1/2 ibujari halia
- 1/2 ibujari kunyit
- garam secukupnya

Cara-caranya:

- Ikan dibersihkan, bahan yang telah dikisar dimasak dengan air sehingga mendidih. Masukkan ikan dan bahan-bahan yang lain. Kacau hingga masak.

Sunday, December 12, 2010

Prawn Tikka

Haaaa...yang ni masakan india punya mari....very simple la macha....sosuai untuk wat BBQ, try buat tengok!!


Bahan-bahannya:

- 1.5 kg udang (di buang kulit dan dibiarkan ekor)
- 1 1/2 cawan tairu
- 3 sudu besar tomato puree
- 3 sudu teh serbuk jintan manis
- 3 sudu teh serbuk cili
- 9 biji cili hijau (dimayang halus)
- garam secukup rasa

Cara-caranya:

1- Perap udang dengan semua bahan dalan 1 jam, Selepas perap, cucuk udang dengan lidi dan panggang dengan api yang sederhana.

2- Lebihan perapan tadi di masak atas api dan curahkan atas udang ketika menghindang.

Beef Green Pepper

Hai..hoi..hai....ekau sumo suko tak makan masakan ala cino...hehe, kalo suko buleh la try buek sondiri..tak payah susah payah poie makan kek kodai...hahaha...cubo la buek sendiri jgn maleh masak!




Bahan-bahannya:

- 1 kg daging batang pinang (di hiris nipis)
- 2 biji lada benggala (di potong panjang)
- 2 ulas bawang putih dan 5 cm halia dicincang halus
- 4 sudu besar sos tiram
- 4 sudu besar kicap cair
- 4 sudu besar tepung jagung yg telah dicampur air
- 2 sudu teh gula, garam dan lada sulah untuk perasa

Cara-caranya:

1- Perapkan daging dengan garam, gula serta lada sulah selama 1 jam.

2- Setelah perap, goreng daging dengan api yang besar. Kemudian angkat dan asingkan.

3- Tumiskan bahan yang telah dicincang halus hingga kekuningan, kemudian masukkan sos tiram dan kicap cair.

4- Masukkan daging dan lada benggala dan kacau rata. Perasakan secukupnya dan masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.